Sebastian Vettel, akrcsak a src a szomszdbl. Habr ngyszeres Formula-1-es vilgbajnok, s a sportg trtnetnek egyik legnagyobb mlt csapatnak piltja, nincsenek sztrallrjei. Magnlett rendkvl vja a mditl, s minden krdst kerl is ezzel kapcsolatban. Egytl egyig minden pilta tisztelett kivvta hozzllsval s tehetsgvel. 2015 ta j csapatval, a nagy mlt Ferrarival szll harcba a gyzelemrt! Itt kiderl hogyan! >>
Idpont: 2017. 04 28. - 04.30. Krk szma: 53 Egy kr: 5,848 km Teljes versenytv: 309,745 km Leggyorsabb kr: 1:39:094- N, Rosberg 2016-os gyztes: N. Rosberg
Vettel: A Forma–1 elvesztheti arculatt „Amita itt vagyok, 2007-2008 ta, nagyon sokat tettek ennek kirtkelsrt, javtsrt. Egyes vltoztatsok sikerltek, msok nem. Egyesek mesterkltebb tettk a versenyzst, s a szurkolk egyltaln nem szeretik ezeket. Az autk taln takarkosabbak, rendben. De vonz az, ha egy versenyznek, aki arra szletett, hogy minl gyorsabban vezessen, el kell vennie a lbt a gzrl az egyenes vgn, hogy ezzel maradjon annyi zemanyaga, amivel eljuthat a clig? Egyltaln nem. Ezrt vagyok inkbb hagyomnytisztel s konzervatv. A tl sok futurizmus engem zavar.”
Berger: A kt kiess azt mutatja, a Ferrari rkapcsolt!
Gerhard Berger szerint brmennyire is bosszant gy flrellni, az eset aligha lesz rossz hatssal Vettelre. „Trelmes marad. Egy ilyen motorhiba mg nem jelent semmit, csak egy kisebb csapst jelent. A Ferrari alapveten j formban van. s amikor Sebastian hozzjuk szerzdtt, mg nem sejthette, hogy ilyen hamar a msodik legjobb csapatt vlnak, ezrt biztosra veszem, hogy legalbb hrom vet adott a csapatnak arra, hogy eslyesek legyenek a bajnoki cmre” – vlekedett az osztrk az Auto Bild Motorsportnak adott interjban.
A hivatalos dnts is megszletett az idmr gyben „A Motorsport Vilgtancs jv hagyta az elektronikus ton lezajlott szavazs eredmnyt” – ll az FIA rvid kzlemnyben. „A 2016-os Forma–1-es vilgbajnoki szezon tovbbi futamaira teht visszatr a tavalyi idmrs rendszer. A formtum, melyben az els kt szakaszban hat-hat aut bcszik, a Q3-ban pedig tz kzd a rajtelssgrt, a Knai Nagydjon tr vissza.”
Vettel is visszatrne a szvmotorokhoz
St, ha tehetn, a ngyszeres vilgbajnok megvltoztatn a szablyokat, s visszatrne egy korbbi formtumhoz. „n szemly szerint gy gondolom, a jelenlegi szablyok szerint kszlt erforrsok tlsgosan drgk, szval a csapatoknak s a sportnak is elnysebb lenne, ha visszatrnnk a szvmotorokhoz” – magyarzta a Ferrari versenyzje, majd emlkeztettk r, hogy a motorok rnak maximalizlst tavaly pont az csapata vtzta meg.
Gyztt a jzan sz: Knban visszatr a rgi idmr!
Msfl hnap klvrija utn eljutottunk oda, ahonnan – most mr tudjuk – valjban el sem szabadott volna mozdulni. Az FIA elnke, Jean Todt s a FOM gyvezetje, Bernie Ecclestone gy hatroztak, engednek a csapatok s a kzvlemny nyomsnak, s ldsukat adjk az idei v elejn lecserlt rgi idmr edzs visszahozatalra.
Egy bizarr gy: vizsglat a Ferrari ellen
A 2016-os szablymdostsok rtelmben a piltk lnyegesen kevesebb zenetet kaphatnak csapataiktl, mint az elz vekben, noha mr tavaly is szigortottak a rdis kommunikcira vonatoz szablyokon. Mivel a sport irnyti mindenkppen el szeretnk rni, hogy a versenyzk „egyedl, segtsg nlkl” vezessk autikat, a szigor nemcsak a rdiforgalomra korltozdik.
Vettel mris motorhtrnyban – a Ferrarinak fl msodpercet kell ledolgoznia?
Nem mondhatnnk, hogy lomszeren indult az v a Scuderia szmra. Kt verseny utn mris kt kiess ll a nevk mellett, radsul gy tnik, a tlen jratervezett erforrsukkal is komolyabb gondjaik vannak. A csapatfnk Maurizio Arrivabene, s a mrnkk munkjt koordinl Jock Clear ennek ellenre ltott pozitvumokat is bahreini htvgjkben: Kimi Rikknen msodik helyezst kveten mindketten hangslyoztk, ha nincs a finn gyenge rajtja, a gyzelemre is lehetett volna eslyk.
A Ferrari mr sejti, mirt fstlt el Vettel motorja
ppen ezrt egyelre nem aggdik az aut megbzhatsga miatt. „Nem igazn” – felelte, amikor neki szegeztk az ezzel kapcsolatos krdst. „Nyilvnval, hogy a helyzet nem idelis, hiszen mr a felvezet krn le kellett llnom. A tlen nagyon kemnyen dolgoztunk, s nhny hnappal ezeltt sokkal rosszabbnak tnt a helyzet. Viszont biztosra vettk, hogy rjttnk, mi okozta a problmt, szval ez most meglep volt; nekem szmomra, az egsz csapat szmra” – tette hozz.
Vettel: Itt az id cirkuszba menni
Br vgleges dnts nem szletett, gy is trtnt nmi elrelps idmrgyben. Vasrnap a verseny eltt ismt trgyalasztalhoz ltek az rintettek, hogy egyeztessenek arrl, miknt vltoztassk meg az Ausztrlia utn ezen a htvgn is negatv fogadtatsra lelt kiesses kvalifikci rendszert.
Vettel: Elg hlyn fest, ha mr a rajt eltt kiesik az ember… „A gyzelemre mindig van esly” – nyilatkozta Sebastian Vettel a versenyzi pard idejn a kamion platjn llva Johnny Hermbertnek, aki arrl krdezte t, szerinte nyerhet-e ma. Nos, mg sincs mindig esly nyerni. A nmet versenyz mr a szahri bemelegt krben lemondhatott lmairl, miutn Ferrarijbl sr fst szllt fel.
A rsztvevk titkolznak, mgis kiszivrgott, hogyan vltozhat az idmr
j lebonyoltsi mdokrl folyt a vita – m hogy pontosan milyen tletek merltek fel, arrl a csapatok tudatosan hallgattak. „Most itt vagyunk a 2016-os idmrvel, s szerintem gy gondoljk, hogy a 2015-s rendszerhez trtn egyszer visszatrs csak mg nagyobb zavart okozna, mint ami szksges lenne” – nyilatkozta a Motorsportnak a Williams helyettes csapatfnke, Claire Williams. Majd amikor a felmerlt tletekrl krdeztk, elmondta: „Nem szeretnk beszlni ezekrl, nem tudom, hogy az FIA s a kereskedelmi jogok birtokosai akarnak-e rla. Rajtuk ll, ha el akarjk mondani, de elbb szeretnnk megrteni azt, mieltt elhozakodnnk vele s mg nagyobb zrzavart keltennk.”
(c) Bahrein GP, 3. szabadedzs: len a Ferrarik
Sebastian Vettel zrt az len a szombat dleltti harmadik szabadedzsen Bahreinben. A Ferrari nmetje csapattrst, a finn Kimi Raikknent elzte meg, akit a kt Mercedes kvetett, Nico Rosberg Lewis Hamilton sorrendben.
(c) Bahrein GP, idmredzs: Hajszllal Hamilton a pole
Bahreinben is Lewis Hamilton elssgvel rt vget az idmredzs. Hamilton hajszllal elzte meg csapattrst, Nico Rosberget, akit honfitrsa a Ferraris Sebastian Vettel kvetett.
Vettel jra lerajtolhatja a Mercedeseket?
De Ausztrlia bizonytotta, mg gy is lehet eslyk a gyzelemre. Sebastian Vettel mr a leints utn arrl beszlt, szvesen mutatna be egy melbourne-ihez hasonl rajtot vasrnap – Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatja pedig pontosan ezt a forgatknyvet szeretn most elkerlni. „A rajt mg mindig fontos tma nlunk, mg mindig veszlyben vagyunk” – ismerte el az ORF tvcsatornnak. „s a Ferrari tempja is nagyon j, szval kemny csata lesz.”
Kiderlt, mi trtnt Vettel kerekvel
A Scuderia viszont annl lzasabb okkeressbe kezdett. Eleinte mg a felfggeszts meghibsodst sem zrtk ki, m azta mr szinte biztosak benne, hogy a problmt a kerkanya okozta. „Azt mondtk, 90%, hogy a kerkanya s a kerkagy volt a hibs” – jelentette Ted Kravitz, a Sky Sports boxutcai tudstja, miutn beszlt az istll kpviseljvel. Hozztette, a csapat gyanja szerint a csavar azrt lazult le menet kzben, mert az amgy is rendkvl rvid, mindssze pr teljes fordulatot enged menete nem volt kellen mlyen kivgva.
Seb szombat este egytt vacsorzott az apukjval s az ccvel Bahrienben
(c)Bahrein, 1. szabadedzs: len a Mercedesek
A Bahreini Nagydj htvge pnteki els szabadedzsn sem vltozott a helyzet, ismt a Mercedesek zrtak az len. Az els helyen Nico Rosberg vgzett, akit csapattrsa, Lewis Hamilton kvetett.
Bntets fenyegetheti Vettelt?
Miutn kiszllt az autjbl, Sebastian Vettel kszsgesen segtett a plyabrknak a mentsben, majd miutn a vrs autt daruval flemeltk, alaposabban is szemgyre vette a lthatan furcsn ll kereket, s mg igaztott is rajta. „Mg nem tudjuk pontosan, hogy mi trtnt” – nyilatkozta kzvetlenl a leints utn. „Amikor a ngyes kanyarbl kijttem, elszllt a hajts, ezrt gy dntttem, lelltom az autt, mert nem akartam megkockztatni, hogy brmi krt okozzak benne. Normlis dolog, hogy nem akarsz kockztatni, amikor gy rzed, valami nincs rendben. Fontos lett volna minl tbb kilomtert teljesteni ma, de mg fontosabb, hogy az aut egsz htvgn j llapotban legyen.”
Mris megy a taktikzs: Tljrhat-e a Ferrari a Mercedes eszn?
Mr az v els versenyn is meghatroz szerep jutott a gumistratginak. Akkor a Mercedes azzal fordtotta a maga javra a sokig a Ferrari kezben lv futamot, hogy a piros zszls megszaktskor a kzepes gumikat tettk fel autikra, mikzben a Ferrari a nmetek maguk mgtt tartsa vgett a szuperlgyakkal prblkoztak. A htvgn Bahreinben mg ennl is nagyobb klnbsg alakulhat ki a gumik tern a kt lcsapat kztt – ksznheten annak, hogy teljesen eltren vlogattk ssze a rendelkezskre ll keverkeket.
Sebastian Vettel (Ferrari) – 11. hely, 6. hely
„Az idmr? Nos, elg nyilvnval, hogy nem mi s a kvlll nzk hozzk meg a dntseket – sajnos. Nincs tl sok hve az j rendszernek, de olyan, amilyen, ebbl kell kihoznunk a legtbbet. El kell vgeznnk a hzi feladatunkat, el kell rnnk, hogy gyors legyen az autnk, ez mindennl fontosabb. Hogy mi lesz holnap, nehz megmondani. A Mercedes a mrce, nagyon versenykpesek voltak dlutn s este is. ket kell teht legyzni, de remlhetleg kicsit kzelebb kerlhetnk hozzjuk. Az autt egsz jnak reztem, itt-ott viszont mg lehet rajta javtani. Hogy mi trtnt az autval a vgn, mg nem tudjuk pontosan. Elszllt a hajts, ezrt inkbb meglltam. Nem akartam, hogy brmi is tnkremenjen. Nem aggdom. A programomat nem tudtam teljesteni ma, de Kiminek hla sok adatunk van.”
Hborg versenyzk: Vettel szerint az F1 szgyenkezhet az idmrje miatt „Egyrtelmen kifejtettk az llspontunkat. Akkor viszont mg nem tudtuk, hogy most pontosan ugyanolyan idmr szisztmnk lesz, mint Ausztrliban volt. Szemly szerint egyszeren csaldott vagyok amiatt, hogy ugyanazt csinljuk. A megoldst a 2015-s rendszer jelenten. Nincs szksg a kztes megoldsra. Egyszeren nem rtem, hogyan lehetett mg egyszer gy dnteni, ha az els alkalommal mindenki ellene volt. Itt valami nincs rendjn. Nem szeretnk ujjal mutogatni msokra, de ez a trtnet is csak altmasztja, amit mi, versenyzk a levelnkben megfogalmaztunk.”
A kpre kattintva elrhetek a htvge kpei, az album folyamatosan frissl!
Vettel Hamilton fl emelkedik a munkamorljval – Montoya
Montoya gy ltja, Vettelnek valban lehet eslye a csillagosokkal szemben – mi tbb, szerinte kiegyenltettebb technikai httrrel a ngyszeres bajnok jobb, mint a cmvd Lewis Hamilton. „Szerintem Vettel a kiforrottabb versenyz. Sokkal stabilabb. n mr akkor tallkoztam vele, amikor mg fiatal src volt, s mr akkor tbbet dolgozott, mint amit n brkitl valaha is lttam” – mltatta a Ferrari versenyzjt, akit bajnokeslyesnek is tart idn. „Ha a Ferrari j munkt vgez, az lesz. Az lcsapatoknl minden versenyz kpes lehet nyerni. Hamilton s Rosberg kztt a klnbsg csak annyi, hogy egyikk mindig jobban rzi magt az autban, mint a msikuk. A Forma–1-ben elg egyszer a helyzet: az a leggyorsabb versenyz, aki a legjobb aut.”
A piltk hivatalosan is krik, hogy irnytsk mshogy a Forma–1-et! „Ezton szeretnnk krvnyezni, s egyben srgetjk a Forma–1 tulajdonosait s rintettjeit, hogy vegyk fontolra a sajt vezetsk megvltoztatst” – ll a hivatalos kzlemnyben. „A versenyzk arra a kvetkeztetsre jutottak, hogy maga a sport dntshozatali folyamata vlt elavultt. A jelenlegi mdszer rosszul szervezett, s akadlyokat grdt a halads tjba – st, nha ppen az ellenkezjhez vezet, s holtpontot eredmnyez. Ez negatv fnyben tnteti fel a sportgat, alkalmatlann teszi azt arra, hogy megszerettesse magt a rajongk kvetkez genercijval s kompromittlja a tovbbi globlis nvekeds lehetsgt is.”
A kiesses idmr kapott mg egy eslyt „Azt teszik, amit javasoltam” – mondta Bernie Ecclestone, a Forma–1 Menedzsment elnke, amikor az Autosport a trgyalsrl krdezte. „Vagyis, a kvetkez versenyre vltozatlanul hagyjk a dolgot. gy jobban megvizsglhatjuk, s eldnthetjk, hogy kell-e rajta vltoztatni, vagy esetleg el is felejthetjk. Ez alapveten az FIA tlete volt, de azt mondtam, tmogatom ket, ha szerintk ez a helyes” – tette hozz, majd kiss bizonytalanabbul folytatta.
Ecclestone odaszrt a versenyzknek, viszont tmogatja ket
Az egyik leghangosabb kritikus (immr vek ta) a Forma–1 Menedzsment vezetje, Bernie Ecclestone, nem meglep teht, hogy a brit most is bellt a versenyzk mg; persze nem is rla lenne sz, ha ezzel prhuzamosan nem szrt volna oda nekik egy kicsit. „Uraim” – kezdi levelt, ami nemrg a klnbz kzssgi oldalakra is felkerlt. „Nem knny folyamatosan egyetrteni nkkel, abban viszont igazuk van, hogy a sport dntshozatali folyamata rosszul felptett s elavult. Ahogyan rjk, most arra kell biztatnunk a Forma–1 tulajdonosait s rszvnyeseit, hogy vegyk fontolra az irnyti testlet talaktst” – teszi egyrtelmv cljait.
Hamilton a Ferrarirl: Lesznek mg idn kerk a kerk elleni csatink!
Lewis Hamilton szerint Melbourne megfelel figyelmeztets volt szmukra: figyelnik kell a Scuderira. „A Ferrari versenytempja nagyon ers volt – br sosem voltam igazn a kzelkben” – nyilatkozta a hromszoros vilgbajnok a Sky Sportsnak. „Ms gumin voltak, mint n, ms stratgin, emiatt a vgn gyorsnak tntek. Remlem, tbb, a mostanihoz hasonlan szoros versenynk lesz mg, de nem gondolnm, hogy Nicnak a kzepes gumin klnsebb gondot okozott volna tartani a lpst a szuperlgyon lv Vettellel.”
Hamilton tudja, mi hajszolta hibba Vettelt
Hamilton elrulta, rlt, hogy rvid idre sszecsaphatott a ngyszeres bajnokkal – de szerinte egyrtelm, hogy mi hajszolta hibba ellenfelt. „J kis csatt vvtam Vettellel, aminek rltem. De alapveten tudnom kellett volna, hogy nem lesz belle semmi. A plya karaktere miatt volt ez. Mihelyst kzeltesz, a gumik a zavaros levegben szenvedni kezdenek, s ilyenkor muszj visszavenned” – rvelt.
Felesgt gyszolja a Ferrari technikai igazgatja
Az elismert technikai szakember pp az Ausztrl Nagydj helysznrl, Melbourne-bl utazott haza, amikor felesge, a mindssze 46 ves Rebecca Allison lett vesztette. A hlgy hirtelen jelentkez agyhrtyagyullads kvetkeztben hunyt el.
Nem rl az idmrs vltozsnak Vettel
„Igen s nem” – mondta, mikor arrl krdeztk, rl-e a vltozsnak. „rlk azrt, mert az idmr egy vicc volt, de nem rlk, mivel eleve nem szabadott volna bevezetni. J ltni, hogy ha nem mkdik valami, azonnal lpnk, de azt nem, hogy megengedjk, egy ilyen dolog megvalsulhasson.”
Vettel: Sokkal ersebbek vagyunk, mint tavaly
Az idny msodik futama ezttal a Bahreini Nagydj lesz, egy egszen ms jelleg plya, mint az Albert Park. „Tavaly jl mentnk ott. Ha pedig valamit megtanultam ebbl a htvgbl, az az, hogy Melbourne gyengbb pont volt szmunkra elz vben, most viszont meglepen jl teljestettnk. Ez azt jelenti, hogy az autnk ersebb, tbb lehetsget biztost neknk, ennek pedig Bahreinben is mkdnie kell. Ha msodikknt vgzel a konstruktri bajnoksgban, a kvetkez vben jobb akarsz lenni. Ez a mi clunk, s gy vlem, megvalsthat cl” – zrt Sebastian Vettel.
Arrivabene: Nem ajndkoztuk el a gyzelmet!
Sebastian Vettel s Kimi Rikknen lomszer rajtjnak ksznheten mr kt kanyar utn az len llt Melbourne-ben, majd fokozatosan el is tudott hzni a harmadik Nico Rosbergtl. Az els killsoknl a Mercedes nmetje ugyan kzel kerlt a ngyszeres vilgbajnokhoz, Vettel a szuperlgy keverken jra nvelni tudta elnyt – egszen a 19. krben rkez piros zszls megszaktsig.
gy szott el Vettel gyzelmi eslye
Vettel a futamot kveten elismerte, nem taktikztak jl. „Agresszven jrtunk el. Utlag taln mondhatjuk, mskpp is csinlhattuk volna, de nem akarok senkit sem hibztatni. Nagy kr, hogy a msik autnk nem rt clba, de a csapatunk j formban van, s tudjuk, hogy mg javulhatunk is, nyoms al helyezhetjk a kt mercedeses srcot” – nyilatkozta a nmet.
(c) Ausztralia, idmredzs: Hamilton a pole, Vettel a 3.
Lewis Hamilton szerezte meg a 2016-os szezon els pole-pozicijt az asztrliai Melbourne-ben, Hamilton mgtt csapattrsa, Nico Rosberg lett a msodik, mg Sebastian Vettel s Kimi Raikknen kibrelte a rajtrcs msodik sort a holnapi nagydjra.
(c) Ausztralia, 3. szabadedzs: Szrazon is Hamilton az els
A ma reggeli harmadik szabadedzs mr szraz krlmnyek kztt zajlott m ez az eredmnyben nem eredmnyezett vltozst. Lewis Hamilton ezttal is az len fejezte be a gyakorlst, megelzve csapattrst, Nico Rosberget s a szintn nmet, Sebastian Vettelt.
Versenyzi vlemnyek az idmrrl: „Mi szltunk!”
Vettel szerint a vezetsgnek mg csak meg sem kell lepdnie a kritikkon, k ugyanis mr jeleztk, mire kell szmtani. „Nem tudom, mirt lepdtt meg mindenki” – kezdte. „Mindannyian elmondtuk, mi fog trtnni. s az trtnt. Azt mondtk, vrjunk, s majd megltjuk, ht most meglttuk, s nem hiszem, hogy tlsgosan izgalmas volt. Az eleje elgg rlt volt, hiszen mindenki kiment, hogy gyors krt fusson, de ez igazbl rtelmetlen, hiszen ksbb is lenne mg id” – tette hozz.
Seb vlemnye a jelenlegi idmrs rendszerrl egyrtelm
Azonnali vltoztatsrl egyeztetnek a csapatok idmrgyben
Mert hogy az j rendszer azonnal megbukott, aligha krds. Ez derl ki a versenyzk, a csapatfnkk, a sportgi vezetk vlemnybl, akik egybehangzan hibnak talljk az jts bevezetst. Elssorban a Q3-as tapasztalatok okoztak nagy csaldst: Lewis Hamilton mr percekkel a leints eltt bebiztostotta pole pozcijt, radsul a finlban csak az els pr percben lthattunk autkat a plyn, az els krk utn a kt mercedesest leszmtva mindenki kiszllt a kzdelembl.
Rikknen: Nem rdemes aggdni a mai formnk miatt „Mr sokszor elmondtam, hogy megint sikerlt elrelpnnk, s szerintem ksbb sokkal kzelebb lesznk a Mercedeshez, klnsen holnap” – jelentette ki magabiztosan a harmadik rajtkockt megszerz Sebastian Vettel. „Szmtottunk r, hogy ersek lesznek az idmrn, s azok is voltak. Mi egy kicsit rzsabban kezdtnk s lassabban talltuk meg a ritmust – legalbbis n biztosan –, de aztn fokozatosan belejttnk. A kvalifikci vgi krmmel nagyon elgedett voltam, gyhogy gondoltam, hogy mra elg, s inkbb nem gyilkoltam tovbb egy msik szuperlgy szettet.”
(c) Ausztralia, 1. szabadedzs: Hamilton nyitott az len
A helyzet nem sokban vltozott attl, ahol tavaly abbahagytk a srcok, ezttal is egy Mercedes vgzett az len, Lewis Hamilton szemlyben. A brit mgtt a kt Red Bull zrt, Daniil Kyvat a msodik, csapattrsa, a hazai kznsg eltt szerepl Daniel Ricciardo pedig a harmadik helyen kezdett.
(c) Ausztralia, 2. szabadedzs: Ismt Hamilton
A msodik edzs is vizes plyn zajlott, az eredmnyben sem szletett vltozs, ezttal is Lewis Hamilton vgzett az len.A msodik Nico Hulkeberg lett, akit a Ferrari finn versenyzje, Kimi Raikkonen kvetett.
„Eltkozolt id” – Vettel csak egyvalamit dertett ki pnteken „Nem sokat tanultunk ma. Annyit mindenkpp, hogy az autnk jl mkdik, j vezetni. A tbbi idpocskols volt kiss. Hiba sttt a nap, eltte esett, a krlmnyek folyton vltoztak” – kesergett a ngyszeres bajnok. „Persze sz nincs arrl, hogy mg sosem krztnk eddig a 2016-os Ferrarival. A teszteken egszen szorgalmasak voltunk, s ez nem is volt tl rgen. Melbourne-t pedig jl ismerjk. A mai nap azonban nem volt nagy segtsg, ha vasrnap szraz lesz a plya. s holnapra megint vltoz idt jsolnak.”